Silnik Wankla

Silnik Wankla – silnik spalinowy, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra. Silnik ten opatentował Felix Wankel.

Zasada działania: 

W tym silniku tłok w kształcie zbliżonym do trójkąta, obracając się tworzy komory: ssawną, sprężania, rozprężania (pracy) i wydechową. W zależności od kąta obrotu tłoka komory te zmieniają kształt i objętość. W czasie jednego obrotu wału, silnik wykonuje 3 cykle pracy - ssanie, sprężanie, wydech - silnik dwusuwowy wykonuje w czasie jednego obrotu wału jeden cykl pracy, czterosuwowy zaś na jeden cykl pracy potrzebuje dwóch obrotów wału. W momencie, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest maksymalnie sprężona następuje zapłon. Mieszanka paliwowo-powietrzna dostarczona jest przez kanał doprowadzający, a spaliny odprowadzone przez kanał odprowadzający. 




















Zastosowanie:

- po raz pierwszy zastosowano w samochodach NSU Spider
- cztery lata później firma Mazda zaprezentowała sportowy samochód Cosmo Sport z pierwszym silnikiem z dwiema komorami wyprodukowanym na licencji NSU-Wankla. 
- w roku 1968 do produkcji wszedł model NSU Ro 80, także z silnikiem dwukomorowym

Zalety:

stosunkowo małe rozmiary i masa
prosta konstrukcja (mniejsza liczba elementów niż w klasycznych silnikach)
niewielkie wibracje
niska hałaśliwość podczas pracy
osiąganie wysokich prędkości obrotowych
wysoka sprawność mechaniczna

Wady:

- trudne do uszczelnienia obszary pracy związane z przedmuchami; z tego względu mniejsze jest ciśnienie sprężania i mniejsza sprawność termodynamiczna
większe straty ciepła na skutek bardzo niekorzystnej (szerokiej i płaskiej) komory spalania - co zwiększa straty ciepła i generuje naprężenia termiczne związane z "gorącą" i "zimną" strefą pracy silnika
spore jednostkowe zużycie paliwa
duża emisja gazów spalinowych na jednostkę mocy

Wraz z rozwojem techniki firma Mazda pokonała te problemy i zastosowała swój silnik w samochodzie Mazda RX-7. Obecnie już nie produkuje się tego modelu. Zastąpił go nowszy Mazda RX-8. Zastosowany w modelu RX-8 silnik Wankla nazwano Renesis. Kilkakrotnie zdobył on nagrody za najlepszy silnik roku. Konstrukcja silnika jest na tyle uniwersalna, że firma Mazda testuje silnik Wankla – Renesis używający jako paliwa wodoru (RX-8 Hydrogen RE concept car).